Informacje są wokół nas, bombardują, tworzą chaos, przytłaczają. Kilka kliknięć w internecie i już wiesz. A jak nie wiesz i tak się dowiesz. Szum informacyjny ma wymiar praktyczny, ale szkodzi wewnętrznej harmonii. Jak się bronić
Dostępność informacji to dobra rzecz, ale może przeciążyć nasze mózgi i zachwiać wewnętrznym poczuciem równowagi. Według Lucy Jo Palladino, psychologa i autora książki "Find Your Focus Zone: An Effective New Plan to Defeat Distraction and Overload", przeciążenie informacjami pojawia się, gdy ktoś jest narażony na więcej informacji, niż jego mózg może przetwarzać jednocześnie. Już w latach 70-tych pojawił się w psychologii i socjologii termin "nadmiar informacji". Co on oznacza teraz? Według neurologów dokładniejsze określenie to "poznawcze przeciążenie". Twierdzą oni, że ludzki mózg może przetwarzać mnóstwo informacji, ale w zależności od postaci, w jakiej zostają one przedstawione. Nasz układ nerwowy źle znosi informacje pełne przemocy, manipulujące uczuciami i przede wszystkim takie, których jest zbyt dużo. Gdy jesteśmy pod złym wpływem nadmiaru informacji, widać to po naszym zachowaniu. Charakteryzuje się ono brakiem zdecydowania i podejmowaniem niekorzystnych dla nas wyborów. Dzieje się tak, ponieważ brak nam kontaktu ze sobą. Nasza uwaga, która i tak nie jest skoncentrowana, ukierunkowana jest na zewnątrz, a nie do wewnątrz. Szukamy potwierdzenia gdzieś poza nami, a i tak nie potrafimy rozważyć, które źródła są wiarygodne. Szum informacyjny nie pozwala nam się rozeznać ani w sobie, ani w świecie. Nadmiar informacji nasila permanentny stres i związany z nim niepokój. Co robić?
1. Zaplanuj przerwy.
Rób sobie regularne przerwy od komputera, telewizora, radia w samochodzie. Daj szansę mózgowi odetchnąć, by odzyskał właściwą, bo swoją perspektywę. Stanie się to w jedynie w ciszy i spokoju.
2. Ustaw limity.
Ponieważ dostęp do informacji mamy przez 24 godziny na dobę, wyznacz sobie czas, kiedy nie będziesz po nie sięgać. Na przykład wieczorami lub w weekendy. Sięgaj po źródła najlepszej jakości.
3. Dbaj o ład.
W komputerze miej przejrzyste, posegregowane pliki. Trzymaj na biurku porządek. W ogóle dbaj o to, by przestrzeń, w której żyjesz, była przyjazna i harmonijna. W ten sposób łatwiej wyciszysz się, kiedy informacje cię zaatakują.
4. Co robić, kiedy dopadnie cię paraliż analizy? To jest efekt przytłoczenia informacjami, kiedy mamy problemy w rozeznaniu się w sytuacji. Gdy widzisz u siebie symptomy paraliżu decyzyjnego, zastanów się:
- co musisz dzisiaj zrobić koniecznie, aby osiągnąć dany cel,
- a jakie zadania możesz odłożyć na później,
- co jest źródłem twojego największego stresu
w tej sprawie i jak to można zmienić,
- co może realnie się nie udać i czy można temu zaradzić,
- co możesz zmienić, aby w przyszłości nie przeżywać takich doświadczeń.