1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Psychologia

Solidarny shopping

Na początku był flash mobs, czyli spontaniczne happeningi miejskie. Pierwszy odbył się na początku 2003 r. w Nowym Jorku.

Uczestnicy zwoływali się za pomocą Internetu lub sms’ów, żeby w określonym czasie i miejscu zaśpiewać, obejrzeć wyimaginowane widowisko albo wspólnie wykonać jakąś inną, właściwie nikomu niepotrzebną czynność.

Ostatnio internauci poszli krok dalej i nadali akcjom społeczny wymiar. W ten sposób powstał cash mobs, czyli solidarny shopping – obywatelska odpowiedź na kryzys ekonomiczny.  W sierpniu 2011 r. w Buffalo (N.Y.) premierowe zakupy zorganizował informatyk, Christopher Smith.  Mężczyzna zaapelował o robienie sprawunków w pewnym małym sklepie. W ciągu popołudnia właściciel potroił obrót. Kilka miesięcy później do wsparcia lokalnej księgarni wezwał prawnik z Cleveland.  W ciągu półrocza odbyło się kilkanaście podobnych akcji, głównie w Stanach Zjednoczonych.

Na czym polega cash mob? Chodzi o wspieranie małych, lokalnych biznesów, co w efekcie ma uniezależnić konsumentów od operacji na Wall Street czy spekulacji międzynarodowych korporacji. Uczestnicy zobowiązują do wydania we wskazanym miejscu określonej sumy pieniędzy: kilkunastu-dwudziestu dolarów. W przypadku flash mobs trend szybko dotarł do Polski. Miejmy więc nadzieję, że już wkrótce odbędą się pierwsze polskie solidarne zakupy.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze