Wydaje nam się, że umiemy się porozumiewać, bo przecież mówimy, jesteśmy inteligentni i asertywni. Komunikacja międzyludzka jest jednak na tyle skomplikowana, że warto wiedzieć o niej jak najwięcej.
1. Włącz swój mózg, zanim otworzysz usta. I zadaj sobie pytanie, czy to, co masz do powiedzenia, będzie tobie i rozmówcy dobrze służyć. Powiedzenie, że „niektóre rzeczy lepiej przemilczeć” jest mądre. Bardziej obficie dziel się pozytywnymi słowami, powściągliwie posługuj się opiniami negatywnymi.
2. Nie zakładaj, że ktoś rzeczywiście rozumie dokładnie, co chcesz przekazać. Upewnij się, że jesteś rozumiany. Mów krótko i na temat a także pytaj o feedback. To może być trudne na początku, ale naprawdę działa.
3. Przed rozmową nie zakładaj, że tylko ty masz rację. To najczęstszy błąd, który uniemożliwia słuchanie drugiej strony z prawdziwą empatią i otwarciem na nią.
4. Porzuć założenie, że wiesz co druga osoba myśli. Nie wiesz i już, więc słuchaj uważnie z otwartym sercem i umysłem oraz pytaj.
5. Pamiętaj o doborze łagodnych słów. Nie używaj wulgaryzmów, mów łagodnym tonem głosu. Nawet jeśli rozmowa jest trudna, okazuj rozmówcy szacunek również poprzez nawiązanie kontaktu wzrokowego.
6. Mów za siebie. Trzymaj się tematu, mów o swoich odczuciach, dziel się swoimi myślami. Co ma na ten temat do powiedzenia twoja matka i ciotka oraz to „że ludzie mówią” jest nieistotne dla autentycznej rozmowy między dwojgiem ludzi.
7. Zgódź się, że ludzie czasem nie zgadzają się. Ćwicz szacunek dla nieuchronnych różnic między ludźmi. Będziesz wtedy spała spokojniej.
8. Przepraszaj, kiedy czujesz że kogoś uraziłaś w rozmowie. Nikt z nas nie jest idealny. Jeśli otwarcie przyznasz się do błędu, twoja komunikacja z ludźmi może się tylko poprawić.